Dag 7 - 28-08-2022- Wilster - Schleswig

28 augustus 2022 - Schleswig, Duitsland

Beste volgers,

Bij ons begroeten wij elkaar met''dag'', in Nederland is het ''tjuus'', in Denemarken zeggen ze ''hey'' en in Neder Saksen en omgeving is het de ganse dag ''moin''. Heb meer dan 50 km langs het Noord-Oostzeekanaal gefietst tot Rendsburg. Bij mijn middagstop in een parkje ontmoette ik een Rus uit Kazachstan, getrouwd met een Moldavische. Zijn ideeën over de oorlog waren heel anders dan de onze. Ben ook niet in discussie gegaan omdat zij ook  anders geïnformeerd worden. In Schleswig heb ik in Haddeby  de Vikingvesting Haithabu bezocht. Haithabu groeide rond het jaar 800 uit drie dorpjes en was gedurende 250 jaar het oudste en grootste handelscentrum in Noord-Europa. De site werd in 1050 platgebrand door Harald Hardradi van Noorwegen en verlaten in 1066 na Slavische overvallen. Je kan er in het museum erg veel vondsten bewonderen: sieraden uit glas en metaal, gebruiksvoorwerpen in hout, speren van brons enz... Ook staan er 3 grote runenstenen met opschriften, gemaakt ter nagedachtenis aan de gestorvenen. In 1979 werd zelfs een Vikingschip opgegraven van 30 meter lang ook te zien in het museum. Je kan er ook een Vikingdorp met 7 Vikingwoningen bezoeken. Morgen fiets ik de grens met Denemarken over naar Sonderborg.

Slaap lekker,

Rik