Dag 10 - Rudkobing - Vordingborg

31 augustus 2022 - Vordingborg, Denemarken

Dag mijn beste volgers,

Even een korte samenvatting van mijn dag: op om 06.45 uur, douche en ontbijt, vertrek om 08.30 uur. In Spodsjbjerg de veerboot, 45 minuten overvaart, Nakskov, Maribo, middagpauze, Salskobing, Vordingborg. Totaal gereden 102 kilometer en  5,33 uur gefietst. Dat maakt na 10 dagen 1017 km. Dat begint al te tellen, het schiet flink op. Morgen kom ik al aan in Kopenhagen.

Vandaag was een eerder eenzame dag. Behalve op de veerboot heb ik weinig  contacten gehad. Toch waren er mooie dingen te zien. Op weg naar Maribo ontdekte ik een mooi erg oud kerkje uit de periode 1200. Het was er binnen muisstil en zalig om even te verpozen. Buiten ontmoette ik een koppel waarmee ik over de geschiedenis van Denemarken en de reformatie met Luther gebabbeld heb. Hun geschiedenis is heel anders dan de onze. Zij kenden Karel V en Filips II nauwelijks omdat hun geschiedenis zich afspeelt in het noorden, met de Vikings en later de voortdurende spanningen met Duitsland, Zweden en Noorwegen. Ook zie je regelmatig van die lage, rode huizen, typisch voor Denemarken. ( zie de foto's ). Net voor Vordingborg moet je over de Storstrombrug uit 1933. Dat zie je er wel aan, niets dan roest en betonrot. Ze is 3.84 kilometer lang. Vordingborg stelt niet veel voor.  Morgen sta ik op tijd op voor een lange rit naar Kopenhagen.

Geniet van deze fijne avond en tot morgen,

Rik