Dag 17 - 07-09-2022 - Göteborg - Frederikshaven - Aalborg

7 september 2022 - Aalborg, Denemarken

Hallo beste vrienden,

Het was koud aan de ferryhaven vanmorgen. Wij, de fietsers, konden pas als laatste aan boord van de ferry van Stenaline. De  oversteek naar Frederikshaven in Denemarken duurt 3.30 uur: vertrek om 09.15 uur en aankomst 12.45 uur. Ik zeg we, ja ook de Duitse loopfietster van gisteren en Martin, een sympathieke Zweed, maakten de overtocht. Martin 62 jaar en pas gepensioneerd, is gepassioneerd door de fietst. Hij fietst met zijn mooie, dure  Bianchia fiets dagelijks minstens 200 kilometer en is op weg naar ergens in het zuiden waar het warmer is zei hij. Om 13.00 uur ben ik aan een flinke rit begonnen naar Aalborg dat viel niet mee vanwege de forse zeewind. Het enige mooie dorp dat ik passerde was Saeby, met zijn mooie gekleurde  zie foto's ). Om 19.00 uur arriveerde ik in het mooie centrum van Aalborg. Morgen ga ik het centrum even bezoeken, mijn bobijn is af. Morgen rijd ik naar Hobro.

Vandaag is het ook de start van de Jutlandroute, de Vikingroute, ze loopt van noord naar zuid dwars door Denemarken. Helaas zijn er bijna geen overblijfselen omdat de Vikings houten bouwwerken bouwden.  Ook moeten wij het beeld van de Vikings als moordende, rovende en verkrachtende mannen die in kleine bootjes rond 800 - 1100 Europa schrik aanjoegen, even bijstellen. Het was een mengeling van arme boerenzonen, kooplieden en kolonisten die probeerden aan de armoede te ontsnappen door rooftochten maar vooral door handelstochten. De plundertochten begonnen einde 8ste eeuw, onder Karel de Grote. Daarna namen ze in intensiteit toe gedurende meer dan 200 jaar. Ze stopten in 1066 met de overwinning in Hastings van Willem de Veroveraar en de verovering van de Normandiërs.

Tot morgen en slaap wel,

Rik