Dag 18 - 08-09-2022 - Aalborg - Hobro

8 september 2022 - Hobro, Denemarken

Beste volgers,

Het werd geen zondagsritje maar een heldhaftige rit richting Hobro. Nog nooit zoveel wind gehad, zeker 5 beaufort. Ik werd bijna van de weg geblazen en voelde mij als  Don Quichotte de la Mancha in gevecht met de windmolens. Die hebben vandaag flink opgebracht. Aalborg, met 117000 inwoners de vierde grootste stad van Denemarken, ligt aan de zuidoever van de Limfjord het grootste binnenwater van Denemarken. Na een rondje door de moderne binnenstad ben ik vertrokken richting Gistrup, Baellum en Veddum. In Hadsund  ben ik over de enorme brug over het Mariager fjord gereden. Na Mariager ben ik na meer dan 6 uur zwoegen uitgeput in Hobro aangekomen. Daar heb ik nog meer dan een half uur  moeten zoeken naar mijn hostel. Ik hoop dat het morgen rustiger wordt want het wordt weer meer dan 90 kilometers richting Silkenborg.

Heb een fijne rustige avond,

Rik

Nog even dit:

De Denen zijn erg fier over hun land en hun afkomst van de Vikings. Je ziet overal Deense vlaggen en de Vikingcultuur houden ze in stand door Vikingnamen aan straten ..., volksfeesten in Vikingstijl. enz...Ze willen van het negatief imago af als zouden de Vikings,Noormannen enkel maar brandstichters en moordenaars geweest zijn. Ze vergelijken hun voorouders met de Spanjaarden rond 1500 in Amerika. Daar slaat de balans in hun voordeel over. Zij waren veel toleranter in geloofszaken en hebben nooit gepoogd het geloof in hun goden op te dringen. Ook de vergelijking tussen de manier waarop  na Columbus negerslaven geroofd en behandeld werden valt positief uit voor hun voorouders. In Haithabu waren hun bewoners vrij en er leefden zowel christenen, joden en islamieten samen.