Op zoek naar de Vikings

24 juli 2022 - Opglabbeek, België

Beste vrienden volgers,

Helaas kan door de oorlog de geplande tocht door Polen niet doorgaan. Dus op naar het Vikingland Denemarken en het Kattegat in Zweden. Op maandag 22 augustus vertrek ik en fiets via Nederland en Duitsland naar Denemarken. Na 8 dagen en 800 km hoop ik bij Flensburg de grens met Denemarken te bereiken. Eerst passeer ik het gezellige Sonderborg en steek over naar de eilanden Fünen, Täsinge, Langeland en Lolland naar het grootste eiland Sjaelland. Daar bezoek ik de stadjes Nakskov, Maribo, Vordingborg en Koge . De parel is de hoofdstad Kopenhagen met zijn Amaliënburcht, het gezellige Nyhavn, de moderne opera en zijn ruime fietsvriendelijke fietspaden. Na 2 dagen steek ik over naar het Zweedse Helsingborg waar ik de Kattegatledenroute van +- 400 km langs het Kattegat tot Göteborg zal fietsen. Vanuit  Göteborg maak ik de oversteek (4 uur) naar het Deense Fredrikshavn. Hier begin ik aan de Jutlandroute van Aalborg, Hobro, Viborg, Silkeborg, Velje, Vejen, Vojens en Rodekro terug tot het Duitse Flensburg. Van noord naar zuid peddel ik langs de historische Haervejen en Ochsenwegen uit de tijd van de roemruchte Vikingen. Ik probeer natuur en cultuurhistorie te combineren door drukke wegen en grote steden te vermijden. Het zal een lange, intensieve tocht worden van meer dan 2800 km. Ik hoop dat jullie veel plezier zullen beleven aan mijn reisblog: rikfietst.reislogger.nl