Dag 1- 22-08-2022 -Opglabbeek - Sint Anthonis

22 augustus 2022 - Sint Anthonis, Nederland

Beste Volgers,

Vanmorgen ben ik,  uitgewuifd door mijn vrouwtje, enkele vrienden en buren, met een heldere kop en veel goesting begonnen aan mijn nieuw reisavontuur. Het was vrij fris maar na enkele kilometers raakte ik al snel opgewarmd. Ik heb de hele dag langs boerderijen, velden en weiden gefietst. Op den duur werd het wel wat saai. Weert was leeg maar in Venray was er volop ambiance en zat er veel volk op de terrassen. In Overloon, voorbij Venray, heb ik een soldatenkerkhof bezocht. Hier liggen  Engelse soldaten begraven, gesneuveld in een tegenoffensief van de Duitsers tijdens WO II na het debacle in Arnhem. Heb een erg leuk verblijf gevonden in Sint Anthonis, werd er erg hartelijk ontvangen door mevrouw Sophie. Voelde mij er ook onmiddellijk thuis. Morgen fiets ik naar Deventer.

Slag van Overloon 26 september 1944

De Slag om Arnhem was verloren door de geallieerde troepen. Die hoopten zich op en zochten een uitweg. Maar de Duitsers groeven zich in in Venlo. Op 12 oktober brak de hel los met een beschieting van 300 Britse kanonnen. Overloon werd aan flarden geschoten. Maar het Duitse verzet was niet gebroken. De Britten leden zware verliezen bij Loobeek. Het hele gebied was bezaaid met mijnen. Er sneuvelden meer dan duizend militairen. Door de luchtlandingen in Arnhem en het vrijmaken van een snelle corridor door Zuid-Nederland zou het voor de geallieerde troepen mogelijk zijn een verdere opmars naar Berlijn te maken. Het plan slaagde maar gedeeltelijk.