Dag 5 01-9-2023 Linz - Ybbs an der Donau

1 september 2023 - Ybbs an der Donau, Oostenrijk

Mijn beste volgers,

Eindelijk is zij daar de zon. Vanaf 11.00 uur is ze volle bak beginnen te schijnen. Deze morgen werd ik nog  getrakteerd op enkele stevige regen buien. Het is een erg mooie fietsdag geworden. Na een korte tour door de binnenstad van Linz ben ik richting Enns gereden en aan de  Donau  met een veerbootje overgezet naar Mauthausen. Hoewel ik het kamp een aantal jaren geleden al bezocht had ben ik terug de berg opgefietst naar het kamp. Een bezoek betekent een  zware klim van 2 km waarvan het laatste deel 14%. Ik werd er stil van toen ik door de barakken wandelde. Na 65 km passeerde ik Grein, een bijzonder mooi barok stadje. Moet je zeker eens bezoeken als je in de buurt bent. Daar wachtte weer een vriendelijke veerman die mij overvoer naar de andere oever. De rit langs de rechteroever naar Ybbs is wondermooi : geen verkeer, groene bosjes en een prachtig panorama op de linkeroever. In het gasthaus moest ik electronisch inchecken. Niet leuk als niemand je welkom heet. Na een douche, een handwas en de reservatie van een B&B ben weer op de fiets gesprongen om te winkelen en een lekkere pizza te eten. Dan weer 3 km terug fietsen en mijn blog schrijven. Oef ... toch druk hé !!!

Mauthausen:

Het concentratiekamp van Mauthausen was vooral een werkkamp waar vooral politieke tegenstanders door SS werden gevangen gehouden. Ze moesten er werken in de graniet groeves die bouwmateriaal moesten leveren voor prestigieuze  bouwwerken van vb de Rijksdag . Er heerste een zeer hard regime. Het merendeel van de gevangenen stierven in de groeves en  aan gebrek aan voedsel, voeding, warme kleding en medische zorg. Als er een epidemie uitbrak werden de besmette gevangenen ter plaatse  gefusilleerd en bleven de nieuwe gevangenen in quarantaine.  In totaal stierven er minstens 90000 gevangenen in Mauthausen en Gusen. Wat een waanzin....Aanrader: Beluister  "Liesbeth Listz zingt Theodarakis" over Mauthausen en de burgeroorlog van de IRA tegen de Engelsen. Erg ontroerend en bij voorkeur beluisteren in een melancholische bui en als je alleen bent. Zeker doen.

Nog een goede avond en tot morgen,

Rik

1. Julia hellinx:
    2 september 2023
    Rik je kan dat allemaal fijn vertellen .🙏om ons te laten meegenieten van je reis .je fietst langs mooie plaatsen. Zorg goed voor jezelf. 🙏voor de foto’s . Vandaag ook de hele dag slecht weer . Julia en Robert
  2. Katrien:
    Papa, fijn dat je mooi weer hebt! Blijf genieten! 😘
    Gr. Katrien
  3. Kellens Rita:
    2 september 2023
    Mooi verhalen Rik.En het weer valt goed mee .
    Nog veel fiets genot Ook fijn dat je andere mensen leert kennen . Ook over hun achtergrond
    Groetjes uit Genk Rita & Louis