Dag 20 - 10-09-2022 - Silkeborg - Vejle

10 september 2022 - Vejle, Denemarken

Beste volgers,

Ik zit 11 verdiepingen hoog in het Cabinn Vejle hotel en ben aan het overdenken wat een vreemde dag dit was. Rond Silkeborg ligt een prachtig meren gebied en je kan er erg goed wandelen en fietsen over de soms smalle paden. Toch ben ik in de eerste 35 kilometers geen enkele fietser tegengekomen...het is toch zaterdag!!! Toch zijn de Denen bekend als fervente fietsers. Dat kan, maar enkel in de steden waar de meeste Denen wonen ( rond de 4 miljoen ).  In Norre Snede had ik een lange babbel met Alex uit Darmstad op weg van Frederikshavn naar Portugal. Ook sprak ik met een Hollands koppel op weg naar Skane in noord Denemarken. Dan begon het stevig te regenen en te regenen tot in Velje. Het water dreef in de straten, overal was er veel modder en het ging niet meer vooruit... Ik werd nat tot mijn hemd en kreeg het koud. Toch was doorfietsen de enige optie om het warm te krijgen en aan te komen in Vejle. Ook heb ik Jelling even bezocht, jammer dat het zo regende.

In Jelling liggen 2 enorm grafheuvels net tegenover de kerk. Daar staan twee grote bijzondere runenstenen voor de ingang, beschut achter glas. De kleinere vermeldt '' Gorm, koning; richtte deze steen op voor Thyra, zijn echtgenote, trots van Denemarken ''. Dit is de eerste naamsvermelding van de Deense natie op eigen bodem. De grote steen, 2,5 m hoog en 10 ton graniet, werd opgericht door een van hun zoons, Harald Blatand of Blauwtand door de staat van gebit waarschijnlijk. De tekst is '' Koning Harald liet deze grafsteen maken ter nagedachtenis van Gorm, zijn vader en Thyra, zijn moeder. Harald die heel Denemarken en Noorwegen onderwierpen de Denen tot christenen maakte ''

Morgen zet ik koers naar Vojens, dag 21 al !!!

Groetjes,

Rik