Dag 6 02-09-2023 Ybbs an der Donau - Traismauer

2 september 2023 - Wenen, Oostenrijk

Beste vrienden,

Omstreeks 15 uur ben ik moe maar tevreden aangekomen in een erg mooie bed bike & breakfast in Traismauer. Omdat ik gisteren geen overnachtingsplaats vond op mijn route aan de Donau, ben ik meer in het binnenland gaan zoeken. Vandaag fietste ik naar Pochlarn, Melk, Aggsbach, Mautern en Krems. Vandaar was het nog 14 km zwaar bergop-en-af. De route ging veel langs de Donau maar ook door bosjes, over de grote weg en door enkele kleine wijngebieden. Wat opvalt is dat er geen vrachtverkeer is op de Donau, waarschijnlijk door te weinig diepgang. De stadjes waar ik passeer lijken allemaal erg op elkaar dwz. kleurrijke huizen rond een kerk met een uientoren. De Oostenrijkers zijn veel vriendelijker dan hun Duitse buren, je hoort steeds ''Gruss Got '' en andere begroetingen die ik helaas niet versta. Ik heb zojuist 2 nachten in Wenen gereserveerd, zo heb ik de tijd om  de stad te bezoeken.

Is het bij jullie ook schoon weer ?  Profiteer maar van een gezellige avond en tot morgen.

Rik

Ook dit nog :

POCHLARN : is een Nibelungenstadje . In het Nibelungenlied uit de vroege middeleeuwen werd het stadje bekend als Beuchelaren waar Kriemhilde een gastvrij onthaal kreeg van markgraaf Rudeger.

MELK : waar je niet langs kunt kijken is het Benedictijner klooster.

MAUTERN : was een Romeinse legerplaats FAVIANIS.

KREMS : was centrum van wijn-, ijzer- en zouthandel.

TRAISMAUER : was Catellum AUGUSTIANIS in de Romeinse tijd.