Dag 9 05-09-2023 Wenen - Bratislava

5 september 2023 - Bratislava, Slowakije

Hallo allemaal,

Een hete douche  en een lekker ontbijt, meer had ik vanmorgen niet nodig om opnieuw fit en monter aan een nieuwe fietsdag te beginnen. Eerst een tocht door natuurpark Het Prater en dan langs het pretpark met zijn reuzenrad . Ik fietste  door de drukke ochtend stad over een speciale metalen brug met op het einde een spiraal afrit naar de Donau ( zie foto's ? ). Ik kreeg nog een babbel met een Duits koppel op weg naar Boedapest. Bij Haslau an der Donau wilde ik oversteken naar de andere oever om Petronel-Carnuntum te bezoeken. De veerman daagde pas een half uur later op en zette mij over.  Ik moest de weg links nemen naar Regelsbrunn, beweerde hij. Ja, een half uur langs de Donau over grote stenen en kleverige putten. Ik zat onder de modder met fiets en al. De Donau had daar 4 meter hoger gestaan, vandaar al die modder. Een natuurbeschermer hield mij tegen: '' hier ist es verboten fur Radfahrer '' en '' Passen Sie auf, dass Sie nicht fallen ''. Bij een vriendelijke vrouw heb ik mijn schoenen en fiets helemaal schoongespoten met de flexibel en zo kon ik weer verder. In Petronel was vroeger een omvangrijke militaire-en  burgerstad CARNUNTUM. Zij was de hoofdstad van de Romeinse provincie Opper-Pannonia. Hiervan zijn resten twee amfitheaters, een uitgebreid archeologisch park met een openluchtmuseum en de Heidentor. Zeer de moeite om te bezoeken. Bratislava  heeft een erg gezellig oud centrum met vele restaurants en winkels. Morgen fiets ik weer de grens over naar het Hongaarse Gyor.