Dag 20 16-09-2023 Baja - Pecs

16 september 2023 - Pécs, Hongarije

Hallo allemaal,

Het is een mooie , gevarieerde rit geworden met een pittig einde . Vanmorgen ben ik onder een bewolkte hemel Baja uitgereden over een eilandje in een bijrivier van de Donau. Na 32 km de Donau  volgen, zonder de stroom te zien, ben ik in Mohacs met het veer overgestoken.  '' Mohacs is vooral beroemd door de slag van 1526 waarin de Hongaarse troepen een verwoestende nederlaag leden tegen het Turkse leger . Voor Hongarije betekende dat het begin van 150 jaar Turkse bezetting en het einde van het onafhankelijk koninkrijk Magyar ".  Dan fietste ik via Satorhely naar Boly, en via Borjad naare Villany. Voor Boly passeerde ik een museum over de slag van Mohacs. Zeker ben ik niet want niemand kon mij in een andere taal uitleg geven. Boly naar Villany ging over een tof en gevarieerd pad door bossen en velden . De weg naar Pecs, Peetch uitgesproken, was een tegenvaller. Klimmen en dalen over grote wegen. Ik was op toen ik arriveerde.

De Hongaren zijn gastvrije en behulpzame mensen.  Het echter moeilijk om een conversation te houden. Toen ik enkele dagen geleden met een fietser probeerde te kletsen vroeg ik hem iets over Hongarije , hij antwoordde : '' We are poor !!!'', hoe het met Victor ging : '' he is conservative '' , of zijn kinderen Engels konden spreken : '' No ''. Hij was 42 en vader van 3 en 2 kinderen.

Ik heb 20 fietsdagen er op zitten en 1900 km. Morgen wordt het misschien nog een lastige rit naar Kaposvar.

Een gezellige zaterdagavond en drink maar een dikke pint,

Rik

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marie Jeanne en Theo:
    16 september 2023
    Dag Rik , je bent een echte volhouder. Goede verhalen en mooie foto's. Hou het verder veilig want het is daar geen fietsparadijs zoals hier zo te lezen. Ook voor jou een dikke pint gewenst. Grtjs Marie Jeanne en Theo