Dag 16 12-09-2023 Debrecen - Oradea (Roemenië )

12 september 2023 - Oradea, Roemenië

Beste volgers,

Heb zojuist mijn lekkerste en goedkoopste Cesar Salade ooit gegeten... Jawel in Oradea, in Roemenië. Wat heeft deze stad een mooi centrum met oude gebouwen en pleinen. Je kan er zo gezellig kuieren en terrassen . Ook  ervaar ik dat de Roemenen, die ik heb ontmoet, erg vriendelijk zijn , een beetje verstaanbaar en ook een aardig mondje Engels spreken. Vanmorgen was het bij mijn vertrek om 8.30 u. al 23° . Het werd dus een warme namiddag. Het uitrijden van Debrecen ging erg vlot over de mooi afgetekende fietspaden. Dan verschenen de Sovjet woonblokken en de slechte wegen. Het werd een rit door mooie bossen en dan door de velden van de Puszta, Voorbij Bedo en Bors moest ik de Roemeense grens over langs rijen van honderden wachtende, aanschuivende camions. Voor een eenzame fietser was er weinig plaats en ik moest mijn weg maar zoeken. Tot ik langs de slagbomen wilde fietsen en terugeroepen werd door een grensbeambte. Hij controleerde vriendelijk mijn paspoort en ik mocht verder rijden. Mijn hotel was top met een vriendelijk onthaal en een mooie erg ruime kamer. Morgen gaat het terug naar Hongarije, maar hier kom ik zeker nog eens terug.

Nog een lekkere avond,

Rik

Oradea :

Op 8 km van de grens kent een gemengde bevolking . Van de 190 000 inwoners is zeker 1/4 Hongaar. Oradea is een mooie '' Jugendstilstadt'' en heeft vele neoclassicistische gebouwen uit de oude gloriedagen. Oradea is een van de meest pittoreske stadjes in het westen van Roemenië . Twee perioden domineren het stadsbeeld: de barok en het fin-de-siècle. Het eigenlijke centrum wordt gedomineerd door twee grote pleinen een aan weerszijden van de rivier de Snelle Cris : het Plein van de Eenheid en het Ferdinand plein.