Dag 15 11-09-2023 Tiszafured - Debrecen

11 september 2023 - Debrecen, Hongarije

Dag iedereen,

Toen ik om 06.30 u. opstond scheen er een lekker zonnetje. Na een eerder pover ontbijt ben ik weer vol energie mijn stalen ros opgestapt. De eerste 25 km langs de Tisza waren heerlijk: geen verkeer, geen beweging ... niemand ... maar ook niemand. Ben enkele keren gestopt om naar de stilte te luisteren ... Een reetje keek verrast op en  huppelde rustig weg. Enkele landbouwers harkten bijna geruisloos het hooi. Dan volgden vele eenzame kilometers  langs de enorme velden in de Puszta. Tijd om na te denken en tot rust te komen. De laatste  30 kilometers begonnen door te wegen. Omdat een toegangsweg naar Debrecen afgesloten was moest ik nog om langs een afvalverwerkingsbedrijf. Bij ons zouden ze dat onmiddelijk sluiten. Wat een rotzooi, overal slingerde er plastiek rond bij de trucks en langs de straat. De toegangsweg was erg vervuild en helemaal stuk gereden. Kon helaas niet stoppen voor foto's vanwege het gevaarlijke camion verkeer. Werd ook nog na geroepen door de portier... ik mocht daar waarschijnlijk niet komen. Intussen was kwik gestegen tot boven de 30°. Vermoeid ben ik onder de douche gaan staan. Morgen steek ik de grens over naar Oradea in Roemenië. Ik zal daar met de Lei moeten betalen.

Tot morgen met meer nieuws ,

Rik

Debrecen :

De stad kreeg de bijnaam '' Het Rome van het calvinisme ''.  Vanaf de 16de eeuw was de stad het centrum van het calvinisme in Hongarije .