Dag 11 07-09-2023 Gyor - Esztergom

7 september 2023 - Esztergom, Hongarije

Hey,

''Udvozoljuk Magyarorszagon ''= ''Welkom in Hongarije''. Ik heb nog nooit zoveel medeklinkers in een zin geschreven . Deze voor, ons onverstaanbare taal , werd in de 9de eeuw door de Magyaren uit de steppen van de Oeral en de Wolga meegenomen. Hongarije is 3x groter dan België en telt 11 miljoen inwoners. Het valt mij op dat, zoals in Denemarken, er nog veel rustige plekken zijn en veel natuur.

Omwille van de warmte en de lange rit van 110 km ben ik vanmorgen vrij vroeg vertrokken. De eerste km's naar Komarom gingen vlot over een mooi fietspad door de rustige natuur. De weg naar Tata was andere koek: eerst gevaarlijk druk verkeer en dan over een wasbordweg op en af. Vermoeiend!!! In het knusse Tata heb ik mij op een terrasje verwent met een 0.50 liter. Voorbij Tata werd ik verrast door een lange erg lastige klim. Dan tegen 45 km/uur naar beneden ...Na meer dan 6 uur fietsen was ik op. Gelukkig is het hotelletje in orde en heb ik een ruime, koele kamer. Morgen op naar Boedapest ....