Dag 24 20-09-2023 Szombarthely - Sopron

20 september 2023 - Sopron, Hongarije

Beste volgers,

'' Szombathely heeft 86000 inwoners . Ze werd anno 43 door de Romeinen gesticht als Savaria en was daarna het centrum van Pannonia tot ze in de 5de eeuw door de Hunnen werd verwoest. Keizer Septimus Severius en de heilige Maarten van Tours zijn hier geboren .''     Erg mooi en zonnig weer maakte van deze dag een aangename uitstap .Na 35 km kwam ik aan in het barokstadje Koszeg. Dit stadje is voor mij het mooiste en gezelligste stadje van alles wat ik gezien heb . Moet je zeker bezoeken . Dit stadje heeft alles: een barokplein met cafés  restaurants en koffiehuizen , huizen in Duitse migrantenstijl , een burcht , een prachtige kerk enz...Na een tiental km ploeteren door een bos ben ik bemodderd in Sopron aangekomen. Sopron is de miniatuurversie van Praag met 350 geklasseerde monumenten, barokke huisgevels en kerken. Je merkt al snel dat  je dichtbij de Oostenrijkse grens bent. Heel wat mensen spreken hier een mondje Duits. Morgen steek ik de grens met Oostenrijk over en fiets naar Wenen. Om 17.55 neem ik de Flixbus in Wenen tot Frankfurt waar ik om 04.00 uur overstap op de Flixbus die om 10.30 u. in Aken aankomt. Dan nog even , een 60 km, en dan ben ik terug THUIS !!!

Dit is dan ook mijn laatste blogbericht. Heel erg dank voor het trouwe lezen van mijn reisverhalen en voor de toffe, opbeurende reacties . Heel tof !!! Ik wil vooral mijn vrouwtje Maria bedanken voor haar optimisme en aanmoedigen . Zonder haar steun zou ik deze reisavonturen niet kunnen doen. Een dikke kus en knuffel speciaal voor jou schat.